Soalan Lazim (FAQ) - Platform pelaburan Principal melalui Touch ‘n Go eWallet
Bahagian 1: Maklumat am
1. Bagaimanakah pelaburan boleh dilakukan dengan Principal melalui aplikasi Touch ‘n Go eWallet?
Kini anda boleh melabur dalam dana Unit Amanah* (“Dana”) dengan Principal Asset Management Berhad (“Principal Malaysia”) melalui ciri GOfinance.
*Lihat FAQ no. 7 untuk penyenaraian dana.
2. Apakah ciri-ciri dalam ciri Pelaburan ini?
Terdapat tiga ciri seperti di bawah:
Ciri | Penerangan |
Save | “Save” ialah ciri-ciri pelaburan berasaskan matlamat di mana anda boleh memilih matlamat pelaburan secara peribadi. |
Invest | “Invest” ialah ciri-ciri baharu yang membolehkan pelabur melabur serantau dalam dana-dana konvensioanal dan Islam untuk potensi pulangan yang lebih tinggi. |
Retire | "Retire" membolehkan anda melabur dalam Skim Persaraan Swasta untuk membina dana persaraan anda. |
3. Apakah perbezaan antara GO+ dan Save/Invest/Retire?
GO+ | Save/Invest/Retire | |
Tujuan | Untuk kegunaan harian Peroleh pulangan harian pada baki anda dan gunakannya untuk membuat pembayaran. | Untuk pelaburan Pilihan untuk mempelbagaikan dan membina portfolio pelaburan anda. |
Pulangan | Pulangan bersih harian sehingga 3.45% setahun atau lebih. | Untuk ciri "Save" *Unjuran pulangan dikira menggunakan kadar pulangan kasar yang dijangkakan (setahun) daripada Dana dalam tempoh 12 bulan akan datang, tidak termasuk sebarang yuran pengurusan dan pemegang amanah. Untuk ciri “Retire”
*Prestasi lepas tidak menunjukkan prestasi masa hadapan. |
Jumlah Perlaburan | Min. RM10 | Min. RM10 |
Pengeluaran |
| Untuk ciri “Save” For Invest feature For Retire feature |
Tempoh pelaburan | Jangka pendek hingga pertengahan. | Jangka pertengahan hingga panjang* *3 tahun atau lebih. Sila rujuk Halaman Serlahan Produk untuk butiran. |
4. Apakah perbezaan antara ciri “Save”, “Invest” atau “Retire” dalam GOfinance?
Melabur dalam ciri "Save" | Melabur dalam ciri "Invest" | Melabur dalam ciri “Retire” | |
Tujuan | Untuk simpanan Pilihan untuk melabur dalam matlamat kewangan anda. | Untuk pelaburan Pilihan untuk anda mempelbagaikan pelaburan anda berdasarkan selera risiko anda. | Untuk persaraan Pilihan untuk melabur dalam skim persaraan swasta untuk membina dana persaraan anda. |
Dana | Dana patuh Syariah
| Konservatif
Sederhana
Agresif
| Konvensional
|
"Cash In" | Min RM10 | Min RM10 | Min. RM100 |
Pengeluaran/ "Cash Out" | Sehingga dua (2) Hari Bekerja ke akaun bank. | Dalam tempon tujuh (7) Hari Bekerja. | Sila rujuk kepada bahagian 5, Q13. |
Ufuk pelaburan | Jangka pendek | Jangka pertengahan ke panjang* *3 tahun atau lebih. Sila rujuk Halaman Serlahan Produk untuk butiran lanjut. | Jangka pertengahan ke panjang Sila rujuk Halaman Serlahan Produk untuk butiran lanjut. |
5. Apakah faedah melabur melalui Save/Invest feature?
- Cara mudah untuk mula melabur dari serendah RM10
- Sebagai gerbang kepada dana konvensional dan Islam global dan serantau
- Platform yang selamat dan terjamin
- Anda boleh memilih matlamat pelaburan secara peribadi
- Tiada jumlah had
- Tiada tempoh terkunci
Untuk maklumat dana, anda boleh merujuk pautan berikut: https://bit.ly/principal-funds dan cari nama dana.
6. Di manakah saya boleh memuat turun prospectus, disclosure document, product highlight sheet dan dokumen lain untuk dana-dana?
Untuk semua dokumentasi dana, anda boleh melayari https://bit.ly/principal-funds dan mencari nama dana tersebut.
7. Adakah Dana dilindungi oleh Perbadanan Insurans Deposit Malaysia (PIDM)?
Ini adalah pelaburan (bukan deposit bank), jadi ia tidak dilindungi oleh PIDM.
8. Adakah platform dan dana dikawal selia oleh Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC)?
Ya, platform dan dana ini dikawal oleh SC.
9. Siapakah yang layak untuk melabur melalui ciri-ciri ini?
Mana-mana warga Malaysia, pengguna Touch 'n Go yang berumur 18 tahun ke atas dan telah menyelesaikan proses pengesahan akaun layak untuk melabur.
10. Jika saya seorang warga asing, bolehkah saya melabur melalui ciri-ciri ini?
Pada masa ini, Platform Pelaburan kami ditawarkan kepada rakyat Malaysia sahaja.
11. Apakah yang perlu saya ambil kira sebelum melabur?
Anda dinasihatkan untuk membaca dan memahami Prospektus, Disclosure Document, dan Halaman Serlahan Produk untuk Dana sebelum melabur. Harap maklum bahawa pelaburan dalam Dana yang berkaitan membawa risiko. Garis panduan pelbagai risiko yang terlibat diterangkan dalam Prospektus Dana. Sebagai pelabur anda harus membuat penilaian risiko anda sendiri dan mendapatkan nasihat profesional, jika perlu.
12. Apakah pelaburan patuh Syariah?
Pelaburan patuh Syariah adalah pelaburan berdasarkan prinsip kewangan Islam. Prinsip panduan pelaburan patuh Syariah menetapkan pelaburan tidak boleh melibatkan sebarang unsur Riba, Gharar (kesamaran) dan Maysir (perjudian).
Bahagian 2: Bermula
1. Bagaimana saya boleh bermula untuk melabur?
Untuk menikmati ciri Save/Invest, anda perlu memuat turun dan mendaftar dengan Touch ‘n Go eWallet.
Jika anda sudah menjadi pelabur GO+, sila ikuti langkah berikut:
- Klik ikon GOfinance
- Klik Investment dan pilih ‘Principal’
- Isikan risiko lengkap (Untuk ciri Invest sahaja)
- Pilih ciri "Save", "Invest" atau “Retire”
- Isikan jumlah pelaburan anda
- Lengkapkan pelaburan anda dengan menggunakan baki eWallet atau FPX
Jika anda bukan pelabur GO+ yang setia ada, anda perlu memberi persetujuan dan lengkapkan borang pendaftaran.
2. Bolehkah saya membuka lebih daripada satu akaun?
Tidak.
3. Adakah saya perlu memberi sebarang persetujuan sebelum saya boleh meneruskan process untuk melabur?
Ya.
Bahagian 3: Melabur dengan Principal melalui ciri "Save"
1. Bagaimanakah saya boleh mencipta matlamat pelaburan saya dengan “Save”?
Terdapat matlamat peribadi yang boleh anda pilih dalam Platform Pelaburan atau anda boleh memilih simpanan am.
2. Adakah saya perlu memilih sekurang-kurangnya satu matlamat kewangan untuk memulakan pelaburan saya?
Ya, anda perlu memilih matlamat kewangan yang diperibadikan dalam Platform Pelaburan atau anda boleh memilih simpanan am.
3. Bolehkah saya mencipta lebih daripada satu matlamat kewangan?
Ya, anda boleh mempunyai berbilang matlamat kewangan tetapi hanya boleh mencipta satu matlamat kewangan pada satu masa.
4. Berapakah jumlah Dana yang tersedia ada dalam ciri ini?
Hanya satu dana, Principal Islamic Money Market Fund (Kelas D) (“IMMF”) dan dana ini ialah dana patuh Syariah.
5. Apakah maksud kadar Pulangan Unjuran?
Kadar pulangan yang diunjurkan adalah kadar pulangan kasar (tidak termasuk bayaran pengurusan dan Pemegang Amanah) setahun dalam pelaburan anda oleh Principal Malaysia dalam tempoh 12 bulan akan datang.
6. Apakah maksud Unjuran Pulangan Bersih?
Unjuran Pulangan Bersih adalah anggaran pulangan pelaburan anda dalam tempoh 12 bulan akan datang. Ia dikira berdasarkan hasil kasar portfolio, ditolak bayaran (yang terdiri daripada bayaran Pengurusan dan Pemegang Amanah) sepanjang tempoh unjuran dibuat.
Sebagai contoh:
Simpanan awal sebanyak RM100,000 untuk 12 bulan, unjuran jumlah pendapatan adalah RM2,150 (berdasarkan pulangan bersih 2.15% setahun).
7. Apakah maksud Jumlah Pulangan dan bagaimana ia dikira?
Jumlah Pulangan adalah jumlah pulangan harian yang terkumpul dari hari bermulanya “Cash In” anda.
Sebagai contoh:
- Pelaburan permulaan RM100,000 pada harga NAV RM1.000 seunit.
- Agihan pendapatan selama 12 bulan = RM200 x 12 = RM2,400.
- Selepas 1 tahun, jumlah nilai pelaburan (dengan andaian harga NAV RM1.001) = RM100,000 x RM1.001 = RM 100,100.
- Memperoleh keuntungan daripada kenaikan NAB = RM100,100 – RM100,000 = RM100
- Jumlah pulangan (pendapatan), selepas 1 tahun = RM2,400 + RM100 = RM2,500
8. Mengapakah Kadar Pulangan Unjuran berubah-ubah?
Dana melabur dalam kebanyakannya Sukuk jangka pendek dan penempatan FD Islam, di mana kadarnya sejajar rapat dengan pergerakan dalam Kadar Dasar Semalaman (OPR) yang ditetapkan oleh Bank Negara Malaysia (BNM). Sebarang pergerakan dalam OPR (kedua-duanya ke atas atau ke bawah) berkemungkinan besar akan memberi kesan ke atas unjuran pulangan kasar Dana.
Bahagian 4: Melabur dengan Principal melalui ciri "Invest"
1. Bagaimanakah cara saya memilih Dana yang sesuai untuk diri saya sendiri?
Selepas anda menyelesaikan ujian penilaian risiko, anda akan disyorkan beberapa dana yang sesuai dengan profil risiko anda.
2. Adakah saya perlu membuat penilaian risiko?
Ya, anda perlu melengkapkan ujian penilaian risiko untuk menentukan selera risiko anda.
3. Berapakah jumlah Dana yang tersedia dalam ciri “Invest”?
Pada masa kini terdapat dua puluh (20) dana seperti berikut:
Konservatif
- Principal Islamic Money Market Fund (Kelas D)
- Principal Islamic Global Selection Moderate Conservative Fund (Kelas D)
- Principal Lifetime Bond Fund (Kelas D)
Sederhana
- Principal Islamic Lifetime Enhanced Sukuk Fund (Kelas D)
- Principal Islamic Global Selection Moderate Fund (Kelas D)
- Principal Islamic Lifetime Balanced Fund (Kelas D)
- Principal Lifetime Balanced Income Fund (Kelas D)
Agresif
- Principal Asia Pacific Dynamic Mixed Asset Fund (Kelas D)
- Principal Islamic Global Selection Aggressive Fund (Kelas D)
- Principal Asia Pacific Dynamic Income Fund (Kelas D)
- Principal Global Titans Fund (Kelas D)
- Principal DALI Global Equity Fund (Kelas D)
- Principal Islamic Enhanced Opportunities Fund (Kelas D)
- Principal Asia Titans Fund (Kelas D)
- Principal Malaysia Titans Fund (Kelas D)
- Principal Titans Income Plus Fund (Kelas D)
- Principal Vietnam Equity Fund (Kelas D)
- Principal China New Energy Innovation Fund (Kelas D)
- Principal Islamic Global Multi-Asset Fund (Kelas D)
- Principal Islamic Global Responsible Equity Fund (Kelas D)
4. Bolehkah saya melabur lebih daripada satu dana?
Ya, anda boleh melabur lebih daripada satu dana.
5. Bolehkah saya melabur dalam Dana yang tidak sesuai dengan profil pelaburan saya?
Boleh. Walau bagaimanapun, semua pelabur digalakkan untuk membaca penafian kami sebelum melabur: https://www.principal.com.my/en/disclaimer-my
6. Di manakah saya boleh mendapatkan butiran dana?
Untuk maklumat dana, anda boleh merujuk pautan berikut: https://bit.ly/principal-funds dan cari nama dana.
7. Berapa kerap saya dapat melihat prestasi dana?
Untuk paparan penuh prestasi dana, anda boleh merujuk senarai dana kami di pautan https://bit.ly/principal-funds dan cari nama dana.
Bahagian 5: Melabur dengan Principal melalui ciri "Retire"
1. Apakah maksud Principal PRS end-to-end retirement solution?
Principal PRS end-to-end retirement solution ialah penyelesaian perancangan persaraan yang komprehensif yang memenuhi kedua-dua fasa pengumpulan semasa tahun bekerja anda dan fasa dekumulasi selepas anda bersara. Ia bertujuan untuk menyediakan anda dengan perjalanan perancangan persaraan yang mudah, lurus ke hadapan dan tanpa kerumitan dari permulaan kerja anda sehingga anda mencapai persaraan. Ia terdiri daripada penyelesaian pengumpulan PRS Prinsipal dan penyelesaian dekumulasi PRS Principal.
Buat masa ini, kami hanya menawarkan fasa pengumpulan melalui ciri ini.
2. Apakah dana PRS yang ditawarkan melalui ciri Retire?
Solusi Principal PRS accumulation |
(dikenali sebagai Target Date Fund atau “TDF”) |
Dengan Do-It-For-Me, pelabur akan diperuntukkan secara automatik dana secara lalai berdasarkan Tahun Lahir anda. Pelabur hanya perlu memilih sama ada Konvensional atau Islam.
3. Apa itu TDF?
TDF ialah skim pelaburan kolektif yang diuruskan secara aktif ke arah tarikh sasaran tertentu. TDF akan melabur mengikut strategi peruntukan aset yang direka untuk pelabur yang mempunyai matlamat persaraan yang hampir dengan tahun yang dinyatakan dalam nama TDF. Selepas itu, setiap TDF akan matang pada tarikh sasarannya.
4. Bagaimanakah TDF berfungsi?
TDF menyediakan cara yang jelas dan mudah untuk membantu anda melabur dalam portfolio terpelbagai yang akan mengimbangi semula secara aktif dan beransur-ansur dari semasa ke semasa untuk menjadi kurang fokus pada pertumbuhan dan lebih fokus pada pemeliharaan kekayaan.
Secara umum, TDF akan memberi penekanan yang lebih besar pada pertumbuhan apabila ia jauh dari tarikh sasarannya, dan lebih kepada kestabilan apabila ia semakin hampir kepada tarikh sasarannya. Portfolio akan beralih secara beransur-ansur daripada campuran pelaburan yang lebih agresif (cth., peruntukan ekuiti yang lebih tinggi) kepada campuran yang lebih konservatif (cth., sekuriti hutang/peruntukan Sukuk yang lebih tinggi) apabila ia menghampiri tarikh sasarannya.
Peralihan beransur-ansur dari masa ke masa ini dikenali sebagai laluan meluncur, yang menentukan peruntukan aset ideal yang mengimbangi semula secara automatik sepanjang jangka hayat TDF ke arah tarikh sasarannya, sepadan dengan toleransi risiko pelabur apabila mereka semakin hampir bersara.
5. Mengapa TDF bermanfaat untuk anda?
TDF akan mengurangkan risiko secara beransur-ansur sepanjang tahun apabila anda semakin hampir untuk bersara. Dengan melabur dalam TDF yang sesuai dengan profil persaraan anda, anda akan sentiasa kekal melabur dalam dana yang menawarkan risiko dan pulangan yang sesuai berdasarkan umur semasa anda. Ia membantu anda mencapai potensi pertumbuhan yang lebih tinggi apabila anda jauh dari persaraan dan lebih menumpukan pada pemeliharaan kekayaan* apabila anda hampir bersara.
*TDF bukan dana yang dijamin/dilindungi modal.
Selain itu, anda boleh menikmati pelepasan cukai sehingga RM3,000 setahun untuk taksiran tahun sehingga 2030.
6. Apakah pilihan pelaburan yang sedia ada?
Kami menawarkan Do-It-For-Me (Pilihan Lalai) di bawah ciri ini di mana kami akan menempatkan anda ke dalam salah satu dana PRS di bawah yang paling sesuai untuk anda berdasarkan tahun kelahiran anda.
Dana | Tahun Lahir | Tahun dijangka persaraan* |
Principal RetireEasy 2060/ Principal Islamic RetireEasy 2060 | 1996 - 2005 | 2051 - 2060 |
Principal RetireEasy 2050/ Principal Islamic RetireEasy 2050 | 1986 - 1995 | 2041 - 2050 |
Principal RetireEasy 2040/ Principal Islamic RetireEasy 2040 | 1976 - 1985 | 2031 - 2040 |
Principal RetireEasy 2030/ Principal Islamic RetireEasy 2030 | 1968 - 1975 | 2023 - 2030 |
7. Apakah peruntukan aset TDF?
TDF tidak dikekang dari segi peruntukan aset dan pendedahan wilayah (iaitu, tiada peruntukan tetap atau wajaran dalam aset atau negara asas). TDF diuruskan dengan sasaran kelas aset strategik atau jangka panjang dan julat sasaran. Terdapat strategi pengimbangan semula yang selaras dengan wajaran sasaran untuk mengenal pasti kelas aset yang sama ada berat badan berlebihan atau kurang berat. TDF mungkin mengalihkan sasaran kelas aset sebagai tindak balas kepada proses penilaian biasa atau perubahan dalam kuasa pasaran atau keadaan dana.
Portfolio akan beralih secara beransur-ansur daripada campuran pelaburan yang lebih agresif (cth., peruntukan ekuiti yang lebih tinggi) kepada campuran yang lebih konservatif (cth., sekuriti pendapatan tetap yang lebih tinggi) apabila ia menghampiri tarikh sasarannya. Peralihan beransur-ansur dari masa ke masa ini dikenali sebagai laluan meluncur, yang menghasilkan peruntukan aset ideal yang mengimbangi semula secara automatik sepanjang jangka hayat TDF ke arah tarikh sasarannya, yang akan sepadan dengan toleransi risiko pelabur apabila mereka semakin hampir untuk bersara.
Untuk Principal RetireEasy 2060/ 2050/ 2040/ 2030
Sehingga 100% daripada NAB dana boleh dilaburkan dalam skim pelaburan kolektif (“CIS”) (termasuk ETF dan REIT), ekuiti, sekuriti hutang, instrumen pasaran wang dan/atau deposit. Walau bagaimanapun,
sehingga 40% daripada NAB dana boleh dilaburkan dalam sekuriti hutang tidak bertaraf; dan
sehingga 10% daripada NAB dana boleh dilaburkan dalam sekuriti tidak tersenarai.
Untuk Principal Islamic RetireEasy 2060/ 2050/ 2040/ 2030
Sehingga 100% daripada NAB dana boleh dilaburkan dalam CIS Islam (termasuk ETF Islam dan REIT Islam), ekuiti patuh Syariah, Sukuk, instrumen pasaran wang Islam dan/atau deposit Islam. Walau bagaimanapun,
- sehingga 40% daripada NAB dana boleh dilaburkan dalam Sukuk tidak bertaraf; dan
- sehingga 10% daripada NAB dana boleh dilaburkan dalam sekuriti patuh Syariah tidak tersenarai.
Pada masa ini, TDF akan mendapatkan pendedahan kepada pelbagai kelas aset dengan melabur dalam CIS (termasuk ETF dan REIT) untuk mencapai pendedahan pasaran yang lebih besar, kepelbagaian dan untuk tujuan kecekapan kos. Pada bila-bila masa pada masa hadapan, kami boleh melabur terus ke dalam pelbagai kelas aset yang kami anggap sesuai, mengikut budi bicara kami.
Untuk maklumat dana, anda boleh merujuk pautan berikut: https://bit.ly/FundList dan cari nama dana.
8. Apakah kategori risiko TDF?
TDF tidak mempunyai kategori risiko tetap. Campuran pelaburan TDF akan diselaraskan secara aktif dari semasa ke semasa sehingga ia mencapai tarikh sasarannya. Peruntukan aset akan beralih daripada campuran yang agresif kepada campuran yang lebih konservatif apabila ia semakin menghampiri tarikh sasaran. Oleh itu, TDF tidak mempunyai pendedahan risiko tetap kerana ia akan kurangkan risiko dari semasa ke semasa.
9. Apa yang berlaku selepas TDF matang pada tarikh sasarannya?
Sebagai sebahagian daripada penyelesaian persaraan hujung ke hujung PRS yang lancar, selepas TDF matang pada tarikh sasarannya, semua ahli TDF akan ditukar secara automatik kepada Principal RetireEasy Income (REI) atau Principal Islamic RetireEasy Income (iREI) untuk memulakan perjalanan dekumulasi. Selepas itu, TDF akan ditamatkan.
Buat masa ini, kami hanya menawarkan fasa pengumpulan melalui ciri ini. Fasa dekumulasi akan diperkenalkan dalam masa terdekat.
10. Apakah yang berlaku selepas TDF matang pada tarikh sasarannya?
Apabila mencapai Umur Persaraan*,
- anda boleh kekal melabur dalam TDF sehingga tarikh sasarannya. Tiada tindakan diperlukan daripada anda kerana kami akan menukar anda secara automatik kepada Principal RetireEasy Income (REI) atau Principal Islamic RetireEasy Income (iREI) selepas TDF matang pada tarikh sasarannya.
- anda boleh meminta untuk menukar ke REI atau iREI sebelum TDF matang untuk memulakan perjalanan dekumulasi.
- mengeluarkan hasil pelaburan anda daripada TDF.
*Berdasarkan umur persaraan 55 tahun yang ditetapkan oleh Suruhanjaya Sekuriti Malaysia di bawah Garis Panduan Skim Persaraan Swasta.
11. Adakah TDF mengagihkan dividen?
Memandangkan objektif Dana, TDF tidak dijangka membayar sebarang pengagihan. Pengagihan, jika ada, adalah mengikut budi bicara kami dan akan berbeza dari satu tempoh ke satu tempoh bergantung kepada prestasi Dana.
12. Bagaimanakah akaun PRS berfungsi?
PRS mempunyai 2 sub-akaun. Semua sumbangan yang dibuat oleh atau bagi pihak anda akan dipecahkan dan dikekalkan dalam sub-akaun berasingan seperti berikut:
- Sub-akaun A – memegang 70% daripada semua sumbangan yang dibuat kepada dana PRS.
- Sub-akaun B – memegang 30% daripada semua sumbangan yang dibuat kepada dana PRS.
13. Berapa kerap saya boleh menyumbang ke dalam dana PRS?
Tiada had untuk jumlah sumbangan ke dalam dana PRS. Anda boleh menambah sumbangan anda pada bila-bila masa.
14. Bilakah saya boleh membuat pengeluaran daripada dana PRS?
Pada masa ini, pengeluaran daripada dana PRS boleh dibuat di bawah keadaan berikut yang dibenarkan oleh SC:
No | Keadaan untuk pengeluaran | Sub-account | Lanjutan pengeluaran | Tertakluk kepada penalti cukai |
A | Apabila mencapai umur persaraan | A & B | Separuh atau penuh | Tidak |
B | Pengeluaran pra-persaraan | B | Separuh atau penuh | Ya |
C | Kematian ahli keluarga | A & B | Separuh atau penuh | Tidak |
D | Pemergian tetap ahli dari Malaysia | A & B | Penuh | Tidak |
E | Kehilangan upaya menyeluruh kekal, penyakit serius atau kehilangan upaya mental seseorang ahli | A & B | Penuh | Tidak |
F | Untuk tujuan penjagaan kesihatan | B | Separuh atau penuh | Tidak |
G | Untuk tujuan perumahan | B | Separuh atau penuh | Tidak |
Anda mungkin dikehendaki memberikan bukti untuk mengeluarkan wang daripada dana PRS. Berhubung dengan:
- perkara (c) – kami akan mendapatkan kebenaran terlebih dahulu daripada PPA sebelum memproses pengeluaran.
- perkara (b), (f) dan (g) – anda boleh meminta pengeluaran sekali setiap tahun kalendar daripada setiap pembekal PRS dengan syarat anda telah menjadi ahli skim tersebut sekurang-kurangnya satu (1) tahun.
- perkara (b) – kami akan memotong penalti cukai 8% (atau penalti cukai lain yang berkenaan) daripada jumlah yang dikeluarkan sebelum membuat pembayaran kepada anda.
- perkara (f) –pengeluaran hanya dibenarkan untuk ahli sendiri atau keluarga terdekat yang menghidapi penyakit tertentu.
Anda bebas untuk menarik diri daripada dana PRS dan tanpa penalti cukai apabila mencapai Umur Persaraan*. Sila rujuk kepada Dokumen Pendedahan untuk maklumat lanjut mengenai pengeluaran.
*Berdasarkan umur persaraan 55 tahun yang ditetapkan oleh Suruhanjaya Sekuriti Malaysia di bawah Garis Panduan Skim Persaraan Swasta.
Bagi pelabur PRS, anda boleh membuat penamaan untuk tujuan pengeluaran baki PRS anda dengan mudah sekiranya anda meninggal dunia. Untuk maklumat lanjut, sila layari www.ppa.my/make-your-nomination/.
Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan tambahan, anda boleh berhubung dengan Pusat Khidmat Pelanggan Principal Malaysia di +(603) 7723 7260, berbual melalui WhatsApp atau menghantar e-mel pertanyaan anda kepada mygoinvest@principal.com.
15. Bagaimanakah saya boleh mengeluarkan wang?
Fungsi tunai keluar untuk ciri “Retire” akan ditawarkan melalui aplikasi dalam masa terdekat.
Jika anda ingin mengeluarkan wang tunai, sila berhubung dengan Pusat Khidmat Pelanggan Pengetua melalui WhatsApp, hubungi di +(603) 7723 7260 atau e-mel permintaan anda ke mygoinvest@principal.com untuk mendapatkan bantuan.
Sila ambil perhatian bahawa waktu operasi adalah semasa waktu perniagaan antara Isnin hingga Jumaat, 8.45 pagi – 5.45 petang (kecuali pada hari cuti umum Kuala Lumpur dan kebangsaan).
16. Bagaimanakah cara saya melaksanakan suis melalui ciri “Retire"?
Fungsi tunai keluar untuk ciri “Retire” akan ditawarkan melalui aplikasi dalam masa terdekat.
Jika anda ingin bertukar antara dana PRS Prinsipal, sila berhubung dengan Pusat Khidmat Pelanggan Prinsipal melalui WhatsApp, hubungi di +(603) 7723 7260 atau e-mel permintaan anda kepada mygoinvest@principal.com untuk mendapatkan bantuan.
Sila ambil perhatian bahawa waktu operasi adalah semasa waktu perniagaan antara Isnin hingga Jumaat, 8.45 pagi – 5.45 petang (kecuali pada hari cuti umum Kuala Lumpur dan kebangsaan).
17. Apakah pencalonan dalam PRS?
Pencalonan dalam PRS ialah proses menamakan individu untuk sama ada mentadbir (untuk ahli Islam) atau menerima baki PRS sekiranya anda meninggal dunia. Untuk maklumat lanjut, sila layari www.ppa.my/make-your-nomination/.
Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan tambahan, anda boleh berhubung dengan Pusat Khidmat Pelanggan Principal Malaysia di +(603) 7723 7260, berbual melalui WhatsApp atau e-mel pertanyaan anda ke mygoinvest@principal.com.
Bahagian 6: "Cash In"
1. Apakah maksud “Cash In”?
“Cash In” ialah fungsi untuk mendepositkan wang tunai melalui Touch 'n Go eWallet atau Perbankan Dalam Talian FPX ke dalam ciri "Save", "Invest" atau “Retire”.
2. Bolehkah saya “Cash In” melalui Agent Unit Trust Principal Malaysia atau melalui cawangan Principal Malaysia?
Tidak. Anda hanya boleh “Cash In” ke dalam Platform Pelaburan melalui Touch ‘n Go eWallet atau perbankan dalam talian FPX.
3. Adakah terdapat jumlah “Cash In” minimum?
Ya, Minimum “Cash In” adalah RM10 (untuk ciri Save/Invest) atau RM100 (untuk ciri Retire), sama ada daripada baki Touch ‘n Go eWallet anda atau daripada baki akaun bank anda melalui Perbankan Dalam Talian FPX (untuk transaksi permulaan dan akan datang).
4. Apakah yang berlaku selepas saya berjaya “Cash In” melalui ciri “Save”, “Invest” atau “Retire”?
Anda akan dimaklumkan melalui pemberitahuan aplikasi Touch ‘n Go sebaik sahaja permintaan “Cash In” anda berjaya. Anda juga boleh melihat sejarah transaksi untuk menyemak status “Cash In” anda.
5. Berapa lama masa yang diambil untu memproses dan mengkreditkan jumlah “Cash In” dalam ciri “Save” atau “Invest"?
Untuk Ciri “Save”
Jika transaksi anda dibuat pada jam 1:00 petang pada Hari Perniagaan, kami akan memproses transaksi menggunakan NAV seunit pada Hari Perniagaan yang sama. Untuk transaksi yang dibuat selepas jam 1:00 petang pada Hari Perniagaan, kami akan memproses transaksi menggunakan NAv seunit pada Hari Perniagaan berikutnya.
Untuk Ciri “Invest”
Jika transaksi anda dibuat pada jam 1:00 petang pada Hari Perniagaan, kami akan memproses transaksi menggunakan NAV seunit pada Hari Perniagaan yang sama. Untuk transaksi yang dibuat selepas jam 1:00 petang pada Hari Perniagaan, kami akan memproses transaksi menggunakan NAV seunit pada Hari Perniagaan berikutnya.
Kami akan menjalankan penilaian untuk Kelas untuk setiap Hari Perniagaan pada Hari Perniagaan seterusnya (T+1) pada jam 4:00 petang. Ini adalah untuk memenuhi terjemahan mata wang asing kepada mata wang asas Dana berdasarkan kadar pertukaran bidaan yang disebut oleh Bloomberg atau Refinitiv pada waktu UK 4:00 petang pada hari yang sama (waktu Malaysia 11:00 malam atau 12:00 pagi), atau masa lain yang ditetapkan dalam IMS.
Untuk Ciri “Retire”
Jika transaksi dibuat sebelum 12:00 tengah hari pada Hari Perniagaan, kami akan memproses transaksi menggunakan NAB seunit untuk Hari Perniagaan tersebut. Bagi transaksi yang dibuat selepas jam 12:00 tengah hari, kami akan memproses transaksi menggunakan NAB seunit pada Hari Perniagaan berikutnya.
Titik penilaian Dana untuk Hari Perniagaan akan bergantung kepada sama ada portfolio terdiri daripada pelaburan asing.
Dana tanpa pelaburan asing:
Kami akan menilai Dana untuk Hari Perniagaan pada penghujung Hari Perniagaan (hari T). NAV seunit untuk Hari Perniagaan boleh didapati di laman web kami pada www.principal.com.my selepas 10:00 pagi pada Hari Perniagaan berikutnya (T+1).
Dana dengan pelaburan asing:
Kami akan menilai Dana untuk Hari Perniagaan pada Hari Perniagaan berikutnya (T+1) pada jam 4:00 petang. Ini adalah untuk memenuhi terjemahan mata wang sekuriti/instrumen asing kepada mata wang asas Dana. Pada masa ini, terjemahan mata wang adalah berdasarkan kadar pertukaran bidaan yang disebut oleh Bloomberg/Reuters pada waktu UK 4:00 petang pada hari yang sama (waktu Malaysia 11:00 malam atau 12:00 pagi), atau waktu lain seperti yang ditetapkan dalam IMS. NAB seUnit untuk Hari Perniagaan boleh didapati di laman web kami pada www.principal.com.my selepas 5:30 petang pada Hari Perniagaan berikutnya (T+1).
Notis Penting:** Hanya caruman PRS yang diserahkan pada masa akhir (12:00 p.m.) pada hari perniagaan terakhir tahun tersebut dan berjaya diproses akan layak mendapat pelepasan cukai untuk tahun taksiran yang sepadan.
Ilustrasi:
- Jika permohonan caruman PRS dikemukakan sebelum 12:00 tgh, 31 Dis 24:
Transaksi akan diproses pada 31 Dis 24. Transaksi yang berjaya diproses akan layak mendapat pelepasan cukai PRS bagi Tahun Taksiran 2024. - Jika permohonan caruman PRS dikemukakan selepas 12:00 tgh, 31 Dis 24 :
Urus niaga akan diproses pada hari perniagaan berikutnya, iaitu, 2 Jan 25. Urus niaga tidak akan layak untuk pelepasan cukai PRS untuk Tahun Taksiran 2024, tetapi layak untuk pelepasan cukai PRS untuk Tahun Taksiran 2025.
6. Mengapakah jumlah pelaburan saya tidak ditunjukkan dalam transaksi saya?
Sebab kemungkinan “Cash In” melalui FPX tidak berjaya ialah anda mungkin telah memindahkan daripada akaun bank FPX yang tidak didaftarkan di bawah nama anda.
Untuk mana-mana “Cash In” yang gagal melalui transaksi FPX disebabkan pembayaran pihak ketiga, jumlah tersebut akan dikembalikan ke dalam akaun bank masing-masing yang digunakan untuk “Cash In” dalam tempoh tiga (3) hari perniagaan daripada hari transaksi, dan sebarang caj bank yang berkenaan akan ditanggung oleh pelanggan.
Sebagai alternatif, anda boleh berhubung dengan Pusat Khidmat Pelanggan Principal di +(603) 7723 7260, berbual melalui WhatsApp atau e-mel pertanyaan anda ke mygoinvest@principal.com
Sila ambil maklum bahawa waktu operasi adalah pada hari Isnin hingga Jumaat, 8.45am – 5.45pm (kecuali pada hari cuti umum Kuala Lumpur dan kebangsaan).
7. Mengapa saya mendapat mesej transaksi yang tidak berjaya melalui FPX?
- Anda mungkin telah memindahkan daripada akaun bank FPX yang tidak didaftarkan di bawah nama anda.
- Anda mungkin telah gagal dalam langkah pengesahan portal bank (cth. log masuk tidak sah ke portal bank, kemasukan Kata Laluan Satu Kali (OTP) bank tidak sah, dana tidak mencukupi dalam akaun bank, dsb).
- Anda tidak memenuhi keperluan yang diperlukan.
- Touch ‘n Go eWallet anda mungkin mengalami tamat masa sambungan, sila cuba sebentar lagi.
8. Berapakah kerap saya boleh “Cash In”?
Tiada had kepada bilangan “Cash In” bagi matlamat anda.
9. Bolehlah saya “Cash In” secara tetap (melalui arahan tetap/automatik)?
Ya, anda boleh menyediakan “Cash In” automatik. Jumlah minimum adalah RM500.
Untuk maklumat lanjut mengenai Auto Cash In bulanan, anda boleh melihat Bahagian 13. Ciri ini kini tersedia untuk Simpan dan Melabur sahaja.
Bahagian 7: “Cash Out”
1. Apakah maksud “Cash Out”?
“Cash Out” pada asasnya adalah permintaan untuk menjual unit pelaburan anda.
2. Bagaimanakah cara untuk “Cash Out” daripada ciri-ciri ini?
Untuk ciri "Save"
Anda perlu memilih matlamat untuk “Cash Out".
Untuk ciri "Invest"
Anda perlu memilih dana untuk "Cash Out".
Nota: Bahagian ini terpakai untuk ciri Simpan dan Labur sahaja. Untuk ciri Bersara, sila rujuk Bahagian 5.
3. Bilakah saya boleh membuat “Cash Out”?
Anda boleh “Cash Out” sebaik sahaja transaksi “Cash In”anda (beli) selesai di mana anda mempunyai unit dalam akaun.
Anda tidak dapat “Cash Out” dana anda semasa kitaran pemprosesan transaksi yang belum selesai di mana unit masih belum dikreditkan ke dalam matlamat pilihan anda.
4. Adakah terdapat jumlah “Cash Out” minimum dan maksimum?
Jumlah “Cash Out” minimum adalah RM10 dan ia akan dikreditkan semula ke akaun bank anda dan tiada jumlah “Cash Out” maksimum.
Sila ambil maklum bahawa kami akan melakukan “Cash Out” sepenuhnya jika permintaan “Cash Out” anda menghasilkan baki unit di bawah baki pegangan unit minimum.
Untuk ciri “Retire”, sila rujuk kepada Bahagian 5.
5. Berapa lamakah masa yang diambil untuk “Cash Out” dibayar ke akaun bank saya?
“Cash Out” boleh dibuat daripada Dana dengan melengkapkan permohonan pengeluaran dan menyerahkan kepada Aplikasi e-Wallet, atau saluran lain. Tiada sekatan pada kekerapan pengeluaran. Jumlah yang anda akan terima dikira mengikut nilai pengeluaran ditolak Bayaran Pengeluaran, jika ada.
Untuk ciri "Save"
Anda akan dibayar dalam MYR dalam masa dua (2) Hari Perniagaan (T+2) selepas menerima permintaan pengeluaran lengkap. Anda perlu menanggung bayaran dan caj bank yang berkenaan, jika ada.
Untuk ciri "Invest"
Anda akan dibayar dalam MYR dalam masa tujuh (7) Hari Perniagaan (T+7) selepas menerima permintaan pengeluaran lengkap. Anda perlu menanggung bayaran dan caj bank yang berkenaan, jika ada.
6. Selain daripada akaun bank saya sendiri, bolehkah saya “Cash Out” ke kad kredit saya?
Tidak. “Cash Out” hanya boleh dimasukkan ke dalam akaun bank anda.
7. Bolehkah saya menukar maklumat akaun bank saya dalam ciri-ciri ini?
Ya, anda boleh menukar dengan meletakkan nombor akaun bank yang baharu.
8. Bagaimanakah saya akan tahu apabila “Cash Out” telah dibayar ke akaun bank saya?
Anda akan menerima pemberitahuan pada Touch 'n Go eWallet bahawa transaksi “Cash Out” telah berjaya dibuat.
9. Mengapakah jumlah “Cash Out” tidak dicerminkan dalam akaun bank saya selepas dua (2) Hari Perniagaan?
Ini adalah kemungkinannya:
- Anda mungkin mempunyai “Cash Out” ke akaun bank yang tidak didaftarkan di bawah nama atau ID anda.
- Anda tidak memenuhi keperluan yang diperlukan.
- Anda tidak memberikan semua maklumat yang diperlukan dan tepat kepada kami. Jika anda gagal untuk melengkapkan permintaan “Cash Out” qanda, tidak menerima permintaan “Cash Out” oleh kami atau menerima maklumat yang tidak tepat oleh kami, permintaan “Cash Out” akan dibatalkan secara automatik.
Permohonan pengeluaran untuk ciri “Save” akan mengambil masa sehingga dua (2) hari perniagaan ke akaun bank atau tujuh (7) hari hari perniagaan ke akaun bank untuk ciri “Invest”.
Untuk penjelasan, anda boleh berhubung dengan Pusat Khidmat Pelanggan Principal melalui WhatsApp, hubungi di +(603) 7723 7260 atau e-mel pertanyaan anda ke mygoinvest@principal.com
Sila ambil maklum bahawa waktu operasi adalah semasa waktu perniagaan antara hari Isnin hingga Jumaat, 8.45am – 5.45pm (kecuali pada hari cuti umum Kuala Lumpur dan kebangsaan).
10. Di manakah saya boleh melihat status transaksi “Cash Out” saya?
Anda boleh melihat status transaksi “Cash Out” anda pada tab transaksi di bahagian bawah halaman.
11. Apakah maksudnya apabila status transaksi “Cash Out” ditunjukkan sebagai tidak berjaya?
- Anda mungkin ada “Cash Out” ke akaun bank yang tidak didaftarkan di bawah nama atau ID anda.
- Anda tidak memenuhi keperluan yang diperlukan.
- Anda tidak memberikan semua maklumat yang diperlukan dan tepat kepada kami. Jika anda gagal untuk melengkapkan permintaan “Cash Out” anda, tidak menerima permintaan “Cash Out” oleh kami atau menerima maklumat yang tidak tepat oleh kami, permintaan “Cash Out” akan dibatalkan secara automatik.
12. Bolehkah saya menutup akaun pelaburan saya pada bila-bila masa?
Anda boleh “Cash Out” semua jumlah pelaburan anda dan akaun tersebut hanya akan ditutup jika mempunyai baki sifar selama 12 bulan.
Bahagian 8: Penukaran
1. Apakah penukaran?
Pertukaran dianggap sebagai pengeluaran daripada Kelas ini dan pelaburan ke dalam kelas lain atau dana-dana Principal Malaysia (atau kelasnya).
2. Bolehkah saya bertukar antara matlamat atau dana dalam ciri-ciri ini?
Ya, boleh.
Untuk ciri “Retire”, tiada penukaran dibenarkan kerana ia adalah pilihan Do-It-For-Me.
3. Adakah terdapat had kerap untuk bertukar?
Pada masa ini, tiada sekatan pada kekerapan pertukaran.
4. Adakah terdapat sebarang bayaran penukaran yang mungkin dikenakan?
Anda mungkin dikenakan Yuran Pertukaran yang sama dengan perbezaan (jika ada) antara Yuran Permohonan Kelas ini dan Yuran Permohonan kelas lain atau dana-dana Principal Malaysia (atau kelasnya). Yuran Pertukaran tidak akan dikenakan sekiranya kelas atau Principal Malaysia (atau kelasnya) yang akan ditukar mempunyai Yuran Permohonan yang lebih rendah.
Untuk maklumat dana, anda boleh merujuk pautan berikut: https://bit.ly/principal-funds dan cari nama dana.
5. Bagaimanakah cara saya melakukan penukaran melalui ciri-ciri ini?
- Daripada papan pemuka, klik "Tukar" dan pilih matlamat atau dana yang ingin anda tukar.
- Masukkan jumlah yang anda ingin tukar (minimum RM10).
- Klik untuk bersetuju dengan Terma dan Syarat.
6. Berapa lama masa yang diambil untuk memproses pertukaran?
Jika ada, kami memproses pertukaran sebagai pengeluaran daripada satu dana atau kelas dan pelaburan ke dalam dana atau kelas. Jika kami menerima permintaan pertukaran lengkap sebelum jam 4:00 petang. atau 1:00 petang (untuk Kelas D) pada Hari Perniagaan, kami akan memproses penukaran menggunakan NAV seunit untuk Hari Perniagaan tersebut. Jika kami menerima permintaan selepas jam 4:00 petang. atau 1:00 petang (untuk Kelas D) pada Hari Perniagaan, kami akan memproses penukaran menggunakan NAV seunit untuk Hari Perniagaan berikutnya (T+1).
Walau bagaimanapun, anda harus ambil perhatian bahawa pertukaran masuk boleh diproses pada Hari Perniagaan kemudian, biasanya dalam tempoh satu (1) hingga empat (4) Hari Perniagaan.
Bahagian 9: Caj dan Yuran
1. Adakah terdapat sebarang caj dan yuran apabila saya melabur melalui ciri “Save” atau “Invest”?
Jadual di bawah menunjukkan caj yang mungkin anda tanggung secara langsung apabila anda membeli atau menarik diri daripada IMMF.
Yuran permohonan | Tiada. |
Yuran Pengeluaran | Tiada. |
Caj lain yang perlu dibayar terus oleh anda apabila membeli atau mengeluarkan unit. | Sebarang caj bank yang berkenaan dan yuran bank lain yang ditanggung akibat daripada pelaburan atau pengeluaran akan ditanggung oleh anda. |
Jadual di bawah menunjukkan caj yang mungkin anda tanggung secara langsung apabila anda melabur dengan IMMF.
Yuran pengurusan | Sehingga 0.40% setahun daripada NAB. |
Yuran pemegang amanah | Sehingga 0.02% setahun daripada NAB. |
Perbelanjaan yang berkaitan secara langsung dengan Dana. | Hanya perbelanjaan yang berkaitan secara langsung dengan Dana boleh dicaj kepada Dana. Contoh perbelanjaan yang berkaitan ialah yuran audit dan yuran ejen cukai. |
Jika anda melabur melalui ciri "Invest" atau “Retire”, sila rujuk maklumat Dana dalam Platform Pelaburan. Sebagai alternatif, sila pergi ke https://bit.ly/FundList dan cari nama dana.
2. Adakah terdapat sebarang bayaran yang dikenakan sekiranya saya melakukan “Cash In”?
Ciri | Caj Jualan | Yuran Pengurusan |
Save | 0% | 0.4% p.a. |
Invest | 0% - 1.5% | Up to 1.8% p.a. |
Retire | 1.5% | 1.4% p.a. |
3. Bolehkah saya memindahkan unit saya kepada pelabur lain?
Tidak
Bahagian 10: Bagaimanakah Cara Untuk Mengemas Kini Butiran Peribadi Saya?
1. Bagaimanakah cara untuk mengemas kini butiran peribadi saya melalui ciri-ciri ini?
Terdapat dua cara untuk mengemas kini butiran peribadi anda:
- Anda boleh mengemas kini butiran peribadi dalam profil Platform Pelaburan kecuali Nama dan Kad Pengenalan anda, di mana ia perlu dikemas kini melalui Pusat Khidmat Pelanggan.
- Anda boleh berbual dengan Pusat Khidmat Pelanggan Principal melalui WhatsApp, hubungi di +(603) 7723 7260, atau e-melkan pertanyaan anda ke mygoinvest@principal.com
Sila ambil maklum bahawa waktu operasi adalah semasa waktu perniagaan antara hari Isnin hingga Jumaat, 8.45am – 5.45pm (kecuali pada hari cuti umum Kuala Lumpur dan kebangsaan).
2. Bagaimanakah cara saya mengemas kini butiran peribadi saya pada Touch ‘n Go eWallet?
Untuk mengemas kini, anda boleh klik pada ikon "Profil" di bahagian atas sebelah kanan halaman utama Touch 'n Go eWallet. Sebagai alternatif, anda boleh menyerahkan butiran yang betul di https://tngd.my/careline-webform
3. Jika saya menukar/mengemas kini butiran peribadi saya pada Touch ‘n Go eWallet, adakah butiran peribadi saya dalam ciri-ciri ini akan dikemas kini secara automatik juga?
Tidak pada masa ini. Anda perlu mengemas kini butiran peribadi dalam profil Platform Pelaburan kecuali Nama dan Kad Pengenalan anda, di mana anda perlu mengemas kini melalui Pusat Khidmat Pelanggan.
Anda boleh berbual dengan Pusat Khidmat Pelanggan Principal melalui WhatsApp, hubungi di +(603) 7723 7260, atau e-mel pertanyaan anda ke mygoinvest@principal.com
Sila ambil maklum bahawa waktu operasi adalah semasa waktu perniagaan antara hari Isnin hingga Jumaat, 8.45am – 5.45pm (kecuali pada hari cuti umum Kuala Lumpur dan kebangsaan).
Bahagian 11: Permohonan Tempoh Bertenang
1. Apakah maksud tempoh bertenang?
Tempoh bertenang adalah tempoh enam (6) Hari Perniagaan dari “Cash In” pertama yang berjaya oleh pelabur Dana buat kali pertama, di mana pelabur tersebut berhak meminta bayaran balik penuh jumlah “Cash In” pertama. Tempoh bertenang akan tamat digunakan sebaik sahaja berlakunya penebusan.
Dalam tempoh ini, anda boleh mengeluarkan pelaburan anda pada NAV yang sama seunit apabila unit dibeli atau NAV lazim seunit pada titik bertenang (yang mana lebih rendah) (“Amaun Bayaran Balik”).
2. Siapakah yang berhak mendapat tempoh bertenang?
Pelabur pertama Dana, tidak termasuk pekerja Principal Malaysia atau seseorang yang berdaftar dengan badan yang diluluskan oleh SC untuk berurusan dalam unit amanah.
Bagi ciri “Retire”, hak bertenang hanya diberikan kepada ahli kali pertama yang berdaftar dengan PPA yang melabur dengan mana-mana penyedia Skim Persaraan Swasta.
3. Bagaimanakah cara untuk menyerahkan permintaan tempoh bertenang saya?
Sila hubungi Pusat Khidmat Pelanggan Principal di +(603) 7723 7260, berbual melalui WhatsApp atau e-mel ke mygoinvest@principal.com; anda akan dinasihati dan dibimbing mengenai cara melaksanakan permintaan tempoh bertenang.
Sila ambil maklum bahawa waktu operasi adalah semasa waktu perniagaan antara hari Isnin hingga Jumaat, 8.45am – 5.45pm (kecuali pada hari cuti umum Kuala Lumpur dan kebangsaan).
4. Bilakah saya boleh mendapatkan bayaran balik selepas penyerahan permintaan tempoh bertenang?
Kami akan membayar amaun bayaran balik termasuk Yuran Permohonan (jika ada) kepada anda dalam masa tujuh (7) Hari Perniagaan dari hari kami menerima dokumentasi lengkap.
Untuk ciri “Retire”, kami mesti mendapatkan kebenaran terlebih dahulu daripada Pentadbir Pencen Swasta (PPA) sebelum meneruskan pembayaran balik. Kami akan memulangkan amaun pelaburan termasuk Caj Jualan (jika ada) kepada anda dalam RM dalam tempoh sepuluh (10) hari kalendar selepas menerima kebenaran PPA.
5. Adakah tempoh bertenang terpakai untuk “Cash In” berikutnya?
Tidak, tempoh bertenang hanya terpakai untuk “Cash In”pertama anda ke dalam Dana melalui Platform Pelaburan.
6. Saya mempunyai akaun unit amanah sedia ada yang disediakan melalui perunding unit amanah Principal Malaysia; tetapi saya melabur dalam Dana buat kali pertama melalui Touch 'n Go eWallet. Adakah tempoh bertenang terpakai?
Ya.
Bahagian 12: Kemudahan Pindahan & Pertukaran untuk Dana
1. Bolehkah saya memindahkan unit saya kepada pelabur lain?
Tidak, anda tidak boleh membuat pemindahan pada masa ini.
2. Bolehkah saya bertukar-tukar antara kelas Dana dengan Dana Principal Malaysia yang lain?
Tidak, anda tidak boleh bertukar pada masa ini.
Bahagian 13: Papan Pemuka Principal dan Sejarah Transaksi
1. Bolehkah saya melihat transaksi “Cash In” dan “Cash Out” saya?
Ya. Anda boleh melihat “Cash In”dan “Cash Out” dalam sejarah transaksi dan skrin butiran matlamat.
2. Apakah butiran yang dipaparkan dalam sejarah transaksi?
Sejarah transaksi akan merangkumi butiran “Cash In”, “Cash Out” dan pengagihan pendapatan anda.
3. Apakah maksud agihan pendapatan?
Pendapatan yang diperolehi oleh Dana yang diagihkan kepada pelabur berdasarkan dasar pengagihan.
Dasar pengagihan adalah setiap bulan bergantung pada tahap pendapatan (jika ada) yang dijana oleh Dana.
Untuk ciri “Retire”, sila rujuk kepada Bahagian 5.
4. Mengapakah harga seunit jatuh selepas pengagihan?
Pendapatan yang diperoleh oleh Dana sepanjang tahun kewangan diakru dalam harga unitnya sehingga akhir tempoh pengagihan. Apabila pengagihan pendapatan diisytiharkan, sebarang pendapatan faedah dan keuntungan modal yang direalisasikan dibayar kepada pemegang unit. Akibatnya, nilai aset bersih Dana seunit, dan oleh itu harga permohonan (tawaran) dan pengeluaran (tawaran) akan cenderung jatuh kira-kira jumlah yang sama seperti pengagihan pendapatan.
Bahagian 14: "Auto Cash In” Bulanan
1. Apakah "Auto Cash In" bulanan?
"Auto Cash In" bulanan ialah pelan pelaburan yang membolehkan anda melabur jumlah tetap ke dalam ciri-ciri ini.
2. Mengapa saya perlu mengaktifkan "Auto Cash In" bulanan?
Dengan melabur jumlah tetap setiap bulan (menggunakan konsep purata kos dolar), anda akan menikmati cara yang mudah dan tidak rumit untuk mula melabur secara tetap bagi mencapai matlamat kewangan anda.
3. Bagaimana cara untuk memohon atau menyediakan "Auto Cash In" bulanan?
Anda boleh memohon atau menyediakan "Auto Cash In" bulanan melalui ciri-ciri ini dengan menggunakan akaun bank pilihan anda selepas menetapkan matlamat sebelum anda melengkapkan "Cash In" anda.
4. Berapa lama masa yang diambil untuk "Auto Cash In" menjadi efektif?
Pendaftaran "Auto Cash In" anda akan berkuat kuasa dalam tempoh masa 2 hari berkerja, tertakluk kepada kelulusan bank anda.
5. Berapakah jumlah pelaburan minimum untuk "Auto Cash In" bulanan?
Jumlah pelaburan minimum untuk "Auto Cash In" bulanan ialah RM500.
6. Apakah kaedah pembayaran yang tersedia untuk "Auto Cash In"?
Anda boleh membuat pembayaran "Auto Cash In" melalui perbankan dalam talian FPX.
7. Adakah saya perlu menetapkan "Auto Cash In" bulanan untuk setiap matlamat kewangan atau dana?
Jika anda ingin menyimpan dan/atau melabur secara tetap, anda perlu menyediakan "Auto Cash In" bulanan untuk setiap matlamat dan/atau dana.
8. Bagaimanakah cara untuk menukar atau membatalkan "Auto Cash In" bulanan saya?
Anda boleh menukar atau membatalkan "Auto Cash In" bulanan anda selepas persediaan lengkap.
9. Apakah kekerapan "Auto Cash In" bulanan?
Jumlah "Auto Cash In" akan ditolak setiap bulan daripada akaun bank anda pada tarikh pilihan yang anda tetapkan.
10. Apakah tarikh transaksi untuk "Auto Cash In" bulanan?
"Auto Cash In" bulanan akan ditolak terus daripada akaun bank anda pada tarikh yang anda tetapkan. Jika ia jatuh pada hari Sabtu, Ahad atau Cuti Umum, potongan akan berlaku pada hari perniagaan berikutnya.
11. Adakah terdapat sebarang caj bayaran untuk "Auto Cash In" bulanan?
Anda tidak akan dikenakan sebarang caj ke atas potongan bulanan.
12. Mengapakah "Auto Cash In" bulanan saya gagal?
Ini mungkin disebabkan oleh sebab-sebab berikut:
• Jumlah yang tidak mencukupi dalam akaun bank anda, atau
• Akaun bank tidak didaftarkan di bawah nama anda, atau
• Transaksi dalam akaun bank pilihan anda telah disekat/digantung oleh bank masing-masing
13. Apakah yuran “pre-authorisation”?
Yuran “pre-authorisation” ialah yuran yang akan ditahan sementara dari baki akaun bank anda, dan akan dikembalikan kepada anda.
14. Mengapakah terdapat yuran “pre-authorisation”?
Yuran "pre-authorisation" ini untuk memastikan akaun bank yang dipilih untuk "Auto Cash In" adalah aktif dan sah untuk potongan bulanan.
15. Berapakah jumlah yuran “Pre-authorisation”?
Jumlah yuran “Pre-authorisation” ialah RM1.
16. Berapa lamakah masa yang diperlukan untuk yuran “pre-authorisation” dikembalikan?
Yuran “Pre-authorisation” akan dikembalikan secara automatik dalam masa 2 hari perniagaan. Sekiranya anda tidak menerima bayaran balik dalam masa yang ditetapkan, anda boleh menghubungi Pusat Khidmat Pelanggan Principal melalui WhatsApp, hubungi di +(603) 7723 7260, atau e-melkan pertanyaan anda ke mygoinvest@principal.com.
Sila ambil maklum bahawa waktu operasi adalah semasa waktu perniagaan antara hari Isnin hingga Jumaat, 8.45am – 5.45pm (kecuali pada hari cuti umum Kuala Lumpur dan kebangsaan).
17. Berapa lama masa yang diambil untuk Auto Cash In dipaparkan dalan akaun ciri-ciri ini?
Jumlah Auto Cash In akan dipaparkan dalam akaun anda dalam tempoh 3 Hari Perniagaan dari tarikh pemotongan.
Bahagian 15: Keselamatan dan Privasi
1. Adakah butiran peribadi saya dalam Touch ‘n Go eWallet selamat?
Touch 'n Go eWallet memastikan bahawa butiran peribadi anda tidak akan dikongsi atau dijual kepada mana-mana pihak lain, menurut Akta Perlindungan Data Peribadi 2010. Walau bagaimanapun, dengan mendaftar untuk Platform Pelaburan, anda telah memberikan kebenaran untuk butiran peribadi yang diperlukan untuk dikongsi dengan Principal untuk memudahkan pembukaan akaun dan pengendalian akaun pelaburan.
Anda boleh membaca lebih lanjut mengenai dasar privasi Touch 'n Go eWallet di https://www.tngdigital.com.my/tng-group-s-privacy-statement dan notis privasi Principal Malaysia di https://www.principal.com.my/en/privacy-notice-my
2. Bagaimanakah saya dapat memastikan bahawa akaun Touch ‘n Go eWallet saya selamat?
- Pastikan anda telah mengaktifkan skrin kunci automatik pada telefon pintar anda.
- Jangan kongsi PIN 6 Digit anda dengan sesiapa sahaja.
- Jangan kongsi OTP anda dengan sesiapa. Pastikan butiran OTP anda selamat.
3. Apakah yang perlu saya lakukan jika saya kehilangan telefon bimbit yang mempunyai akaun Touch ‘n Go eWallet saya?
- Langkah 1: Hubungi Touch ‘n Go eWallet Careline di 03-5022 3888 untuk menggantung akaun Touch ‘n Go eWallet anda serta-merta. Ini adalah untuk melindungi baki dalam akaun Touch 'n Go eWallet anda.
- Langkah 2: Hubungi pembekal perkhidmatan mudah alih untuk menyekat kad SIM anda dengan segera, untuk mengelakkan sebarang percubaan.